Ekonomi

Bisikletçi lisanslarındaki ‘silindir hacminin’ belirsizliği para cezalarına yol açıyor

Motosiklet ehliyet sınıfları ile ilgili yanlış bilgiler başta soru işareti bıraktı. 125 cc motorların B sınıfı lisans ile kullanılabilecek 50 cc silindir hacmi ile lisans sınıfına eklenebileceği gündeme gelmiş ancak yasalaşmamıştır. Sadece açıklamaya dayanarak motosiklet ehliyeti olmadan yola çıkan motor sürücüleri cezalardan kurtulamadı.

Geçtiğimiz aylarda motosiklet ehliyet sınıflarında değişiklik olacağı, 125 cc yani A1 sınıfı ehliyete sahip motosikletlerin B sınıfı ehliyetle kullanılabileceği gündeme geldi. Bu silindir hacmindeki motoru kullanmak isteyenlerin ise motor sürücü kurslarından 2 ders almaları gerekeceği de belirtildi. Bu açıklamaların ardından konuya ilişkin mevzuatta herhangi bir değişiklik yapılmadı. Bahsin yasalaşmasını beklemeden motoruyla trafiğe çıkan B sınıfı ehliyete sahip sürücülere ehliyet yetersizliğinden ceza kesildi.

“Ehliyetsiz sürücülere en az 4 bin lira para cezası uygulanıyor”

Şu an için açıklamanın geçerli olmadığını belirten Avukat İyaz Çimen, “50 cc ile 125 cc silindir hacmi arası motosiklet kullananlara ehliyetleri yoksa cezai işlem uygulanıyor. Bu gibi durumlarda 4 bin lira idari para cezası var” dedi. ehliyetin yetersiz olması nedeniyle söz konusudur.”

“Silindir hacmi 125 cc olan motosikletler B Sınıfı ehliyetle kullanılamaz”

Önceki dönemde motosiklet ehliyetleri ile ilgili yapılan açıklamanın geçerli olmadığını belirten Çimen, “Mevcut bir araç ruhsatı ve motorun belli bir motor hacmine göre kullanılmasını kapsayan bir açıklamaydı. Ancak kanunlaşmış veya kanunlaşmış bir durum” dedi. şu an sözün konusu değil.Böyle durumlarda ehliyet yetersizliğinden 4 bin lira idari para cezası uygulanıyor.Ayrıca sürücünün motosikleti 60 gün bağlıyor.8 bin lira idari para cezası kesildiğini görüyoruz. bin lira yine ehliyetin olmadığı durumlarda uygulanıyor.Bu değişiklikten sonra vatandaşlarımızın ilgili kullanımları yapması gerekiyor.Aynı zamanda ehliyeti olmayan motosikletlerde ehliyet şartı aranmadığı için bunun çok da gerçek bir düzenleme olmadığını düşünüyoruz. 50 cc.Motosiklet kullanıcılarının hem eğitimleri hem de kontrolleri yakından takip edilmelidir.Motosiklet araçtan daha riskli bir araçtır.Bu noktada bahsettiğimiz kontrolün elzem olduğunu düşünürken 125cc motosikletlerin kullanılması araç ehliyeti ile durum ise bahsettiğimiz durumların biraz tersidir. Somut duruma baktığımızda vatandaşlarımız olmayan bir düzenlemenin mağduru oluyor” dedi.

“Silindir hacmi 50 cc olan bisikletler karayolunda gidemez”

Motor hacmi düşük motosikletlerin karayoluna çıkmasının yasak olduğunu belirten Çimen, “Şu anda 50 cc’ye kadar olan motorlar araç ruhsatı ile kullanıma sunuluyor ancak bu tip motorlar motorlu taşıt sınıfında sayılmıyor. karayolu trafik kanununa göre yani farklı bir ehliyete gerek yok.Ayrıca bu düşük motor hacimli motorlar için kanun var.Otoyol köprülerinde ve caddelerin ortasındaki ana yollarda ifadeleri kullandı.

“Kuryelerin ve paketleyicilerin kesinlikle sürüş eğitimine ihtiyacı var”

İstanbul Kuryeciler Federasyonu Başkanı Erhan Güven, kuryelerin ve paketleyicilerin işlerini yapmadan önce eğitim almaları gerektiğini belirterek, “125 cc altı motorların B ehliyeti ile yani başka bir ehliyete gerek kalmadan kullanılabileceğine dair açıklama vardı. Bakıyoruz yürürlüğe giren bir karar çıkmadı.Ancak bazı vatandaşlar bu motor hacmindeki motorları alıp yollara döküldü.Şu anda yok.Aslında motorun ruhsatsız kullanımına baktığımızda , çünkü araba kullanmayı bilmeyen kişiler motor tecrübesi ve eğitimi olmadan bu tarz motorlara binip kazalara sebep oldukları için bazı istenmeyen sonuçlara yol açabilmektedir.Kurye arkadaşlar daha çok uzun yol yapan arkadaşlarımızdır. diğer taraftan daha çok mahallelerde sokaklarda lokantalarda çalışan arkadaşlarımızdır.Kuryeler için daha güçlü yüksek hacimli motorlar tercih edilirken paketleyiciler için bu kadar yüksek hacimli bir motora gerek yoktur.Bunlar genellikle 50 cc motor kullanırlar. Kargo ve paketçi arkadaşlarımız genelde lisanssız kullanabildikleri için bu motorları tercih etmektedirler. Her motorcunun mutlaka bir sürüş eğitimine ihtiyacı vardır. Bu motor hacmini kapsayan karar yürürlüğe girerse paketleyenlere avantaj sağlayacak ama en önemli konu kesinlikle direksiyon eğitimi almaları.”

125 cc’ye kadar silindir hacmine sahip motosikletler A1 sınıfı ehliyet ile kullanılabilir. Motor gücü 35 kW’a kadar (47 HP’ye kadar) olan motosikletler A2 sınıfı ehliyet ile kullanılabilir. Yani 500 cc silindir hacmine kadar olan motosikletler A2 ehliyet ile kullanılmaktadır. 50 cc’ye kadar olan motorlar B sınıfı araç ehliyeti ile kullanılabilir. – İSTANBUL

yenifakilihaber.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu